Saturday, November 7, 2009

TUGASAN JURNAL

Artikel 1 : Technological Pedagogical Content Knowledge in Action : A Case Study of Middle School Digital Documentary Project
Oleh : Mark Hofer, College of William and Mary & Kathleen Owings Swan, University of Kentucky

Tujuan Kajian
Untuk membina pengetahuan berdasarkan Teknologi, Pedagogi, Kandungan dan Pengetahuan (TPCK) dengan melihat pengalaman dua orang guru secara mendalam dalam projek dokumentari digital.

Pernyataan Masalah
• Apakah kelebihan sekiranya pelajar menghasilkan video digital sendiri ?
• Apakah jenis pengetahuan guru ( kandungan, pedagogi dan teknologi) yang diperlukan untuk membina projek membuat cerita digital ?
• Di dalam cara manakah domain pengetahuan ini terlibat?

Sampel dan Setting Kajian
• Melibatkan 4 buah kelas pelajar digred 6 (98 orang pelajar) di sebuah sekolah di kawasan pinggir bandar di Negara Atlantik Tengah.
• 2 orang guru (Mrs. Barned & Mrs. Randall)

Prosedur Kajian
Berdasarkan projek yang akan dijalankan melibatkan mengkaji, menulis, dan menghasilkan.

Mengkaji (Minggu Pertama) / Mengkonsepkan
- Pelajar (2/3 kumpulan) memilih dan membuat cadangan tentang tokoh atau topic yang disediakan oleh guru mengikut format tertentu.
- Mencari maklumat melalui internet dan mencetak maklumat.

Menulis (Minggu Kedua) / Merancang
- Menyediakan penulisan mengenai data-data dan bahan-bahan yang diperolehi.
- Pelajar bekerja secara individual pada peringkat ini.

Menghasilkan (Minggu Terakhir) / Melaksanakan
- Membangunkan cerita digital menggunakan Perisian MovieMaker.

Pengumpulan dan Analisis Data
Dua orang guru yang diperlukan dalam membimbing pelajar membangunkan cerita digital ini ditemubual beberapa kali.Termasuk secara formal dan tidak formal.Kemudian bahan-bahan pengajaran yang digunakan semasa projek ini dikumpulkan termasuklah Rancangan Pengajaran Harian Guru, kertas-kertas edaran, bahan lain.Pengkaji juga membuat pemerhatian sepanjang tempoh 3 minggu projek ini.

Analisis menggunakan pendekatan merekod secara fokus, focused coding approach (Glaser & Strauss, 1967) di mana data yang dikumpul diselidik dan dibincangkan secara teliti.

Dapatan Kajian
• Pelajar dapat mempelajari pelbagai kemahiran melalui projek menghasilkan video digital sendiri.
• Guru perlukan pengetahuan dan pengalaman yang lebih tentang bidang mereka sendiri dan juga bidang teknologi.Kerana kesemua TCPK yang dikaji perlu hadir sekali dengan pengetahuan guru dalam bidang teknologi maklumat.
• Domain Secara Teknologi adalah terlibat secara aktif.

__________________________________________________

Artikel 2 : Using Action Research to Develop Preservice Teachers’ Confident, Knowledge and Beliefs about Technology.
Oleh : Mary Lundeberg, Mark Bergland dan Karen Klyczek
University of Wisconsin-River Falls

Tujuan Kajian
Untuk menyiasat samada dengan cara melibatkan guru sains pelatih dalam menilai kes berdasarkan projek pembelajaran multimedia secara kolaboratif memberi kesan terhadap integrasi teknologi mereka dan/atau meningkatkan keyakinan mereka dalam penggunaan teknologi.

Pernyataan Masalah
Adakah dengan melibatkan guru pelatih dalam kajian tindakan berkaitan dengan sesuatu projek akan meningkatkan pengetahuan dan keyakinan mereka untuk mengajar matapelajaran berasaskan teknologi.

Sampel dan Setting Kajian
Melibatkan 10 orang guru pelatih.(5 perempuan & 5 lelaki)

Prosedur Kajian
· Guru pelatih dikehendaki hadir ke seminar Case It Software.Seminar ini adalah mengenai simulasi multimedia di dalam sains.
· Pada hari pertama dan hari terakhir seminar, guru pelatih ini diminta untuk melengkapkan borang soal selidik.
· Guru pelatih ini diminta menulis esei mengenai dapatan dan cadangan mereka tentang semasa dan selepas seminar.

Pengumpulan dan Analisis Data
· Pemerhatian dan temubual.
· Memeriksa esei guru-guru pelatih tersebut.

Dapatan Kajian
Guru pelatih membina pengetahuan yang lebih kompleks berkaitan dengan teknologi pedagogi melalui seminar yang disertai oleh mereka serta meningkatkan keyakinan mereka untuk mengajar dalam bidang sains.

_________________________________________________________

Artikel 3 : A New Experience Teaching Phonematic Awareness - A Teacher Action Research
Oleh : Ivy Ng

Tujuan Kajian
Pernyataan Masalah
Sampel dan Setting Kajian
Prosedur Kajian
Pengumpulan dan Analisis Data
Dapatan kajian

No comments:

Post a Comment