Menaksir masalah dan merancang tindakan penambahbaikan adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan dalam kajian tindakan.Masalah harus diteliti sebelum merancang tindakan.Dalam mentaksir masalah, beberapa pendekatan atau bahan digunakan seperti pemerhatian, rekod-rekod rasmi, ulasan-ulasan dan soal selidik. " Masalah perlu dianalisis dengan teliti sebelum merancang tindakan"
Berikut merupakan pernyataan masalah ketiga-tiga jurnal yang telah saya pilih.
Jurnal 1 : Technological Pedagogical Content Knowledge in Action : A Case Study of a Middle School Digital Documentary Project.
Oleh : Mark Hofer, College of William and Mary & Kathleen Owings Swan, University of Kentucky
Pernyataan Masalah
- Adakah dengan menghasilkan video digital sendiri berkiatan dengan topik pengajaran akan menjadikan pemahaman pelajar meningkat serta di dalam domain apakah antara kandungan, pedagogi dan teknologi yang terlibat dalam diri guru melalui penghasilan video digital pembelajaran ini?
- Cabaran dan halangan yang dihadapi oleh guru apabila mereka ingin membawa/menggunakan teknologi dalam amalan pengajaran mereka.
- Mereka ingin melihat bagaimana sekiranya pelajar menghasilkan video digital mereka sendiri dalam pembelajara
Jurnal 2 : Using Action Research to Develop Preservice Teachers' Confidence, Knowledge and Beliefs about Technology
Oleh : Mary Lundeberg, Mark Bergland, and Karen Klyczek, University of Wisconsin-River Falls & Dan Hoffman River Falls High School River Falls, WI.
Pernyataan Masalah
- Adakah dengan melibatkan guru pelatih dalam kajian tindakan berkaitan dengan sesuatu projek akan meningkatkan pengetahuan dan keyakinan mereka untuk mengajar matapelajaran berasaskan teknologi?
- Persoalan kepada guru baru untuk menghadkan pengetahuan mereka dalam konsep biologi dan tahap keyakinan mereka tentang teknologi apabila mengajar sains di dalam kelas berasaskan penggunaan teknologi.
- Pengetahuan dan keyakinan (keberkesanan) guru akan meningkatkan pemahaman pelajar.
Jurnal 3: A New Experience Teaching Phonemic Awareness - A Teacher Action Research
Oleh : Ivy Ng
Pernyataan Masalah
- Mengapakah kanak-kanak sukar untuk menguasai kemahiran sebutan dalam Bahasa Inggeris?
- Bagaimana untuk membantu kanak-kanak dalam membina kemahiran asas dalam sebutan English yang betul?
Bagaimana mereka melaporkan masalah
- Kerajaan tempatan menggesa guru-guru prasekolah dalam memfokuskan kemahiran akademik asas.
- Literasi awal adalah kurikulum kritikal yang difokuskan disemua sekolah prasekolah untuk Program Pembangunan Kanak-kanak (Child Development Program) di sekolah-sekolah awam di sekitar bandar Francisco Bay.
- Penilaian melibatkan konsep cetakan, pengetahuan alphabet dan kesedaran fonologi (bunyi bahasa).
- Kepentingan kesedaran fonomik pada peringkat awal pembacaan, program guru-guru adalah untuk mengajar kanak-kanak tentang irama dan penyusunan bunyi sukukata.
No comments:
Post a Comment